Przy okazji rozmowy z krewną i wspominków minionych beztroskich lat zeszłyśmy na temat ciast przyrządzanych w sobotni wieczór na niedzielne deserowanie 🙂 Przy salwach śmiechu, euforycznych „och i ach”, mlaskaniu i przełykaniu głośno śliny z powodu wyobrażonych smakołyków postanowiłam, że spróbuję po raz pierwszy w życiu upiec ciasto o wdzięcznej nazwie „Cycki murzynki”

   Zanim nie spojrzałam na ciasto zupełnie nie zdawałam sobie sprawy dlaczego „cycki” szybko zostało mi to wyjaśnione podsunięciem smakołyka na talerzyku.

Jest to bardzo delikatny i naprawdę niezwykle smaczny przekładaniec, który dzięki dodatkowi alkoholu nie jest mdły a nabiera egzotyki 😉 Idealny na przyjęcia i do kawy – polecam!

Składniki na biszkopt:

  • niepełna szklanka mąki pszennej (150 g)
  • trochę mnie niż połowa szklanki cukru (100 g)
  • 4 jajka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Białka ubić a pod koniec dodać cukier wciąż ubijając po ok 3 – 5 min dodawać po jednym żółtku nie przestając ubijać. Mąkę wymieszać z proszkiem, dodać do ubitej masy i wymieszać. Ciasto wlać do wysmarowanej tłuszczem i wyłożonej papierem do pieczenia blaszki o wymiarach 26×36 cm, można wysmarować margaryną i posypać np bułką tartą. Piec w temp. 180 stopni przez ok 30 do 40 min.

UWAGA:

Proponuję sprawdzać nie otwierając piekarnika oczywiście co jakiś czas jak „zachowuje się” ciasto ponieważ mam piekarnik elektryczny czas pieczenia się w nim trochę wydłuża. Moje ciasto piekłam 40 min.

Składniki na ciasto makowe :

  • niepełna szklanka cukru (210 g)
  • 3/4 szklanki maku- troszkę ponad połowe szklanki
  • 6 białek

Białka ubić pod koniec dodając cukier i wciąż ubijać. Wsypać mak i wymieszać. Ciasto wlać do wysmarowanej tłuszczem i wyłożonej papierem blaszki o wymiarach 26 x 36 cm. Piec w temperaturze 170 stopni przez 40 min.

Masa budyniowa:

  • 370 ml mleka
  • 190 g margaryny
  • 6 żółtek
  • 1 opakowanie budyniu waniliowego z cukrem
  • 6 łyżek cukru
  • 3 łyżki mąki pszennej

120 ml mleka wymieszać z żółtkami, cukrem, budyniem i mąką. Pozostałe mleko zagotować, wlać mleko z żółtkami, mieszać by nie porobiły sie grudki. Margarynę utrzeć z ostudzonym budyniem.

Ponadto:

  • polewa czekoladowa (3 łyżki masła stopić i zagotować z 4 łyżkami cukru, 3 łyżkami kakao i 5 łyżkami słodkiej śmietany)
  • dżem – ja dałam porzeczkowy ale ogólnie zalecany jest mandarynkowy lub pomarańczowy
  • biszkopty
  • około 3 kieliszków wódki do nasączenia biszkoptów
  • kilka rodzynek do dekoracji osobiście nie przepadam za rodzynkami dlatego dałam bitą śmietanę 🙂

Wykonanie :

   Ostudzony biszkopt posmarować dżemem, następnie położyć ciasto makowe.

Ciasto posmarować masą, wyrównać. Na wierzchu ułożyć biszkopty namoczone w wódcce. Udekorować rodzynkami i polać polewą, lub też jak ja zrobiłam polać polewą i udekorować „kropeczki” z bitej śmietany.

Smacznego cycka 😉

