Pierwszy tydzień ósmego miesiąca mam za sobą. Przyznam, że coraz ciężej swobodnie złapać oddech jak i wejść po schodach nie robiąc małej przerwy. Maluszek wykonuje akrobację nie zważając na to, że mamie żołądek do góry nogami wywraca lub też zasadza potężne kopniaki w żebra…

Ostatnio częściej daje sobie odpocząć, dzięki czemu mam czas na przeglądanie różnych książek kulinarnych jak i własnych zapisów w notesie. Apropo ostatniego, znalazłam przepis i nakreślony na szybko długopisem rysunek pomagający zrozumieć „wykonanie” drożdżówek, które mam zamiar przedstawić w dzisiejszym wpisie.

Drożdżówki nie są trudne w wykonaniu a w jedzeniu dają mase przyjemności 🙂

Nadzienie można dać w zasadzie dowolne, osobiście zrobiłam po połowie z budyniem waniliowym i musem jabłkowym.

Składniki na ciasto (wychodzi ok 12 sztuk):

  • 2 i 0,90 szklanki mąki (500 g)
  • 2 i 1/2 łyżeczki suszonych drożdży, wychodzi jedno opakowanie drożdży 8 g
  • 0,40 szklanki cukru (80 g)
  • 1 i 0,10 szklanki mleka
  • 1 jajko
  • 50 g masła
  • 1 łyżeczka soli, osobiście dałam odrobinę mniej 

Mąkę wraz z cukrem wsypać do miski, na środku kopczyka zrobić dołek i wlać ciepłe mleko, po czym wsypać drożdże. Odstawić na kilka minut, aż drożdże zaczną „bąbelkować”. Po tym czasie dodać jajko, sól i wyrobić dokładnie ciasto aż zacznie ono odstawać od ścianek miski. Do tak przygotowanego ciasta należy wlać wcześniej rozpuszczone i ostudzone masło a następnie ponownie dokładnie wyrobić. Miskę z ciastem przykryć i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 1 – 1,5 godziny. Po upływie zaleconego czasu wyłożyć na posypaną mąką stolnicę a następnie odgazować, złożyć około 3 do 4 razy i uformować kulę. Ponownie odłożyć na 30 minut.

Wyrośnięte ciasto należy podzielić na 12 kawałków około 70 g każdy, uformować z niego kulki i zostawić na 25 minut. Kulki następnie należy rozwałkować na kształt prostokąta o wymiarach 10×14 cm.

W górnej części położyć 1 łyżkę nadzienia lekko rozsmarowując, a dolną ponacinać w „paski”.

Dodatkowo:

  • 1 jajko do posmarowania ciasta
  • nadzienie, jak wspomniałam wyżej dodałam budyń waniliowy oraz mus jabłkowy w tej kwestii zdajcie się na wasze ulubione smaki 

Poniżej mała instrukcja przygotowania 🙂  

  Górną część naszego ciasta zawinąć do środka, dobrze docisnąć brzegi by „farsz” nie wypływał, następnie poszczególne „paseczki” zawijać w około.  

 W ten sposób przygotowane drożdżówki poukładać na blasze wyłożonej pergaminem, przykryć i odstawić na około 45 minut do wyrośnięcia. Przed wstawieniem do piekarnika posmarować roztrzepanym jajkiem.

 Piec w temp. 200 st.C. przez około 15 – 20 minut. 

Uwagi:

Chociaż nie jestem miłośnikiem przesłodzonych smakołyków to jednak posłodziłabym ciasto ciut mocniej, no chyba że nasz „farsz” będzie mocno słodki ja jednak zastosowałam się do przepisu na opakowaniu budyniu do 2 łyżeczek cukru no i drożdżówka owszem pyszna ale brakuje jej tej słodyczy z jakiej przecież drożdzówki słyną…

Następnym razem nie zawaham się użyć więcej cukru 😉

