Od dawna zbierałam się w sobie by upiec taki prawdziwy domowy chleb, chleb z piękną chrupiącą skórką i pysznym mięciutkim środkiem. Przeszukałam wiele forów, wiele blogów, ale nie umiałam znaleźć bodźca, który pozwoliłby mi w końcu przełamać strach i upiec pierwszy w moim życiu domowy bochenek tego pysznego pieczywa. Wszystko to trwało, aż pewnego bardzo słonecznego dnia w chwili wolnego przy kubku pysznej kawy znalazłam blog Liski, to ten blog właśnie stał się dla mnie inspirującą „instrukcją”, serdecznie polecam każdemu jeszcze niedoświadczonemu „piekarzowi”.

Mój chlebek nie skromnie mówiąc wyszedł pyszny mąż zjadł od razu połowę bochenka, większość drugiej zapakowałam mu jako śniadanie do pracy. Może zdjęcia nie oddają tego jak pachniał i smakował ale zapewniam, że wart był tego by go przyrządzić…

Składniki:

  • 500 g mąki pszennej (dowolna)
  • 350 g wody
  • 1,5 łyżeczki soli (10 g)
  • 10 g drożdży

Wszystkie składniki umieścić w jednej misce i wymieszać łyżką przez ok 30 sekund, następnie miskę przykryć i odstawić na 12-18 godzin.

Po upłynięciu zalecanego czasu przełożyć ciasto na oprószoną mąką stolnicę, złożyć je na pół i przełożyć na ściereczkę obsypaną dość obficie mąką (by później ciasto się do ściereczki nie przykleiło) zostawić do wyrastania, osobiście przełożyłam do miseczki wyłożoną ściereczką jak poniżej na zdjęciu:

Odstawić na ok. godzinę w ciepłe miejsce. W tym czasie garnek żeliwny wstawić do zimnego piekarnika i nagrzać piekarnik do 230 stopni C. Po mniej więcej pół godzinie zdjąć przykrywę garnka i włożyć wyrośnięte ciasto z miski, po czym przykryć przykrywką i piec 20 minut.

Po tym czasie zdjąć przykrywkę i dopiekać kolejne 15-30 minut. Osobiście dopiekałam 15 minut. Skórka powinna być złocista i chrupiąca.
Po upieczeniu wyjąć chleb z garnka na kuchenną kratkę i ostudzić.

Metoda bez garnka:

Jeśli posiadamy w domu kamień do pieczenia chleba czy pizzy, można go rozgrzać w piekarniku do temperatury 230 stopni C. Jeśli nie, wystarczy nam blacha do ciasta, wykładamy ją papierem do pieczenia, nagrzewamy piekarnik i wyrośnięty chleb przekładamy na gorącą blachę (postępujemy podobnie jak w przypadku garnka, czyli wcześniej nagrzewamy blachę)
Po 10 minutach należy zmniejszyć temperaturę do 210 stopni C i pieczemy kolejne 25-40 minut (czas pieczenia zależy od stopnia zrumienienia chleba – upieczony chleb, popukany od spodu, wydaje głuchy odgłos).
Po upieczeniu ostudzić na kuchennej kratce.

Smacznego!

Uwagi:

Pamiętajmy żeby miejsce w które odstawiamy nasze ciasto było miejscem dość ciepłym aby ciasto mogło wyrosnąć!

